Румяна Зашева - БТА


България има потенциал за производство на електромобили, смята експерт

София, 10 ноември /Румяна Зашева, БТА/

В България има потенциал, както за асемблиране на електромобили, така и за производство на отделни компоненти и системи, каза в интервю за БТА Камен Василев, член на Борда на Българска асоциация "Електрически превозни средства" (БАЕПС).

По думите му доказателство за това са различни фирми в страната, които и сега успешно работят в клонове на автомобилната промишленост. Електромобилите имат своите технологични особености, но организацията на производството им не е много по-различна от което и да е традиционно автомобилно производство, коментира той.

В България има и фирма, която произвежда електроавтобуси. Те се правят по германска и китайска технология, с части от чужбина, но фирмата е със седалище у нас. Сред най-големите й клиенти, които внасят бусове на ток от страната ни, са Холандия, Франция, Израел, посочи Камен Василев.

Електромобилите подобряват градската среда

Ползването на електромобили в градовете не е самоцел, а води до подобряване на градската среда чрез намаляване на шума и замърсяването на въздуха. София е напред в класациите на европейските градове с най-мръсен въздух и шум. В този смисъл подмяната на съществуващия и трагично остарял автопарк с електромобили ще помогне да се промени тази ситуация, да се подобри комфортът на хората и да се намалят разходите за здравеопазване за цялото общество, коментира Василев.

По думите му местните власти вече оценяват това и започват да търсят начини, с които да стимулират използването на електромобили. Така например собствениците на електромобили не плащат пътен данък, могат да паркират безплатно в "синята зона" на София и в още няколко големи града в страната.

Според експерта обаче може да се направи много повече - регламентиране на общински схеми за споделяне на електромобили в София и големите градове, ограничаване на обикновените автомобили в централните градски части, в черноморските и планински курорти и въвеждането на електробуси - първо по линиите до Витоша.

Общините трябва да се насочат към електробусен градски транспорт и да се активизират да кандидатстват за такива проекти по европейските програми, каза експертът. По думите му икономическите ползи от това са известни - 15 стотинки на километър е разходът на тестовия електробус, който се движеше година в София, а в момента е за месец във Велико Търново.

Държавните институции могат да дадат пример, като си поставят за цел 20 процента от новите превозни средства на държавни агенции и служби да са електрически, смята Василев. В БАЕПС смятат, че трябва да се поощрява електрически транспорт за фирмени пътувания до работа на големите фирми.

Окуражаващо е, че в София поне основните участници на местните избори засягаха в програмите си темите за електромобилността. Предстои да видим до каква степен добрите намерения ще се превъплатят в реални действия, коментира той.

Собственикът на електромобил у нас - млад, добре образован и "отворен" към новите технологии

Специални проучвания не са правени, но можем да приемем, че собственикът на личен електромобил е млад, добре образован и "отворен" към новите технологии, каза Василев в отговор на въпрос. Според него ползвателите на електромобили са типична средна класа, с отношение към околната среда.

Можем да допуснем сравнението с първите потребители на биологични храни - те не бяха точно най-заможните, а хора с отношение към храната и чувствителни какво дават на децата си, склонни да платят повече за качество и чистота. Да не забравяме, че по-скъпата електрокола е всъщност по-евтина, защото има по-малко разходи за поддръжката й, подчерта Василев.

Официалната статистика сочи, че към края на миналата година у нас вече има регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства. Изглеждат малко, но растежът е впечатляващ - само за година броят на превозните средства с изцяло електрическо задвижване е нараснал с 36 процента, тази тенденция не може да не продължи, коментира Василев.

Според него причина за слабата продаваемост на електромобили у нас е ниската покупателна способност и недостатъчно познаване на ежедневната рентабилност и необходими разходи за експлоатация. За повечето потребители у нас електромобилите са все още непознат продукт. Предпазливостта на потребителите ще бъде преодоляна, когато автодилърите дадат достатъчно конкурентни предложения, а сервизите натрупат достатъчно опит в обслужването на тази нова технология, смята той.

Друга причина за недостатъчния интерес към електромобилите е пасивността на държавата и общинските власти, смята Камен Василев. По думите му остава неизпълнен Планът за зелени поръчки, според който още през 2014 г. задължително шест процента е трябвало да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация. По данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област, от които две са открити, една е възложена, а две са прекратени.

За да бъде промяната осезаема може да се мисли за различни стимули, смята специалистът. Като пример той даде получаването на еднократна помощ при бракуване на стар дизелов автомобил, която да се използва за купуването на електромобил, каквато практика има в Норвегия. Там, благодарение на комбинация от стимули, всяка трета продадена кола през първото тримесечие на тази година е била или електромобил, или хибрид, посочи представителят на БАЕПС. Друг местен стимул, който може да се приложи и в София, е разрешението електромобилите да се движат в бус-лентите, коментира той.

Разходът на електромобила - 2,50 лева за 100 километра

Средната сметка показва, че с електрокола се харчат около 2,50 лева за 100 километра, няма разправии с масла и ремъци, посочи Василев. По думите му вече има много примери за навлизане на електромобили в различни бизнеси у нас - дистрибуторски фирми, банка, пицария, спедиторска компания. Вече имаме и първото изцяло електрическо такси в София. Това са все бизнеси, които виждат ползите от подмяната на автомобилния си парк с електроколи, заради икономическа изгодност, отбеляза той.

Цената на 100 км пробег зависи от цената на електронергията и размера на превозното средство. Пътнически електромобил би изминал 100 км за цена 2-3 лева, а градски електробус би ги изминал за около 15 лева, уточни специалистът.

На българския пазар се предлагат няколко различни като клас, фукционалности и схеми на изплащане електромобила и директно сравнение е трудно, но цената на нов съвременен градски електромобил може да бъде в диапазона 25 000 - 70 000 лева, посочи Василев.

По думите му в Европа вече има достатъчно предложения на електромобили - втора ръка от всякакви класове и категории. Цените на първото поколение масови градски електромобили са в диапазона 10 000 - 20 000 евро. Това са четириместни електромобили, произведени 2011 г. - 2014 г., с пробег около 100-130 км с едно зареждане и оставаща гаранция на тяговия акумулатор 4-6 години, напълно използваеми за ежедневните нужди на 90 процента от потребителите, коментира експертът.

В националния локатор http://www.vsichkotok.bg има регистрирани 16 зарядни станции в София и 30 зарядни станции в България. Като се има предвид, обаче, че електромобилите основно се зареждат в домашни и промишлени контакти, броят на наличните обществени зарядни станции не е много показателен за реалните възможности за зареждане, които са на разположение на потребителите, подчерта Василев.

Той изрази очакване до 2020 г. общият брой електрически и хибридни превозни средства в България да надмине 30 000. Дали ще бъдат повече или по-малко, зависи какви стимули на индивидуално и бизнес ниво ще бъдат предложени, колко бързо ще се отпушат зелените електромобилни поръчки, колко отворени са общините да поощряват електроколи, какви са възможностите на държавни и общински институции и служби да обновяват парка си с електромобили, коментира Камен Василев.

По думите му процесът за увеличаване на електроколите зависи и от това колко бързо автодилърите ще се ориентират как да печелят с внос на електромобили втора употреба в добро състояние и на добра цена, и доколко бързо сервизите ще започнат да предлагат обслужване за тях. Местните потребители вече се ориентират към индивидуален внос, добави Камен Василев.

/АМ/

**************************

Инфрачервена камера на МОСВ в Гълъбово ще следи кой замърсява въздуха със серен диоксид

София, 29 септември /Румяна Зашева, БТА/

Инфрачервена камера на контролния орган на МОСВ ще бъде поставена в Гълъбово, като целта е да се следи точно какви са емисиите, изпускани от ТЕЦ "Брикел". Това каза в интервю за БТА министърът на околната среда и водите Ивелина Василева.

По думите й наскоро в Гълъбово е достигнат алармения праг за съдържание на серен диоксид във въздуха, при което са предприети бързи и адекватни действия от Регионалната инспекция по околна среда и води /РИОСВ/. Друга мярка за контрол за качеството на въздуха в района е разкриването на изнесено работно място на РИОСВ-Стара Загора в населеното място. Мерките са част от засиления контрол за качеството на въздуха в страната, коментира Ивелина Василева.

Екоминистърът посочи, че приключването на ОПОС, по която се финансира актуализацията на Плановете за управление на парковете Рила, Пирин и Витоша, не е причина да се допускат несъвършенства в документите. Василева отбеляза, че всяко инвестиционно намерение ще минава оценка дали е допустимо по определените режими в парковете, след което ще трябва да мине и процедурите по екологична оценка, ОВОС и оценка за съвместимост по "Натура 2000". Това, което ние можем да гарантираме е спазването на закона в целия процес, който е разписан в нормативната уредба, каза тя.

Ивелина Василева каза още, че промените в Закона за управление на отпадъците са в процес на вътрешноведомствено съгласуване, след което предстои съгласуването им със заинтересованите страни.

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: Природозащитниците изразяват неудовлетворение от подготвяните проектопланове за управление на националните паркове Рила и Пирин, и на Природен парк "Витоша". Вие се срещахте с тях, каква е Вашата позиция?
Отговор: Запознахме се със становището на неправителствените организации, разговаряхме с тях по много актуални теми и въпроси, които са предмет и на общественото внимание. Плановете за управление все още са в процедурите, изисквани от закона, което предполага възможност за усъвършенстване на документите. Това, което се постигна като консенсус е, че провеждането на такива срещи трябва да е регулярно. Съгласихме се, че трябва да бъде разработена промяна в наредбата, която указва каква процедура трябва да бъде следвана в хода на изготвяне на Плановете за управление.

Въпрос: Природозащитниците настояват проектоплановете да бъдат върнати заради непълнота. Това може ли да се случи, след като изработването им се финансира по оперативна програма "Околна среда" /2007-2013 г./, която приключва в края на следващия месец?

Отговор: Безспорно дейностите по програмата приключват в края на следващия месец, но това не означава, че ако има необходимост от усъвършенстване на документите, те не могат да бъдат усъвършенствани. Фактът, че приключва, не означава, че трябва да се допускат несъвършенства. Целта на всички ни е процедурата в максимална степен да осигурява възможност за изразяване на становища, мнения, експертни оценки и едва тогава да се пристъпи по съответния ред към акт на Министерския съвет.

Въпрос: Най-голяма тревога буди застрояването в парковете, как ще се гарантира липсата на такова застрояване и на разширяване на териториите, в които е възможно?

Отговор: Със съблюдаване на законодателството и ограниченията, които са заложени в него. Когато се говори за застрояване, това понякога погрешно се интерпретира като залагане на конкретни инвестиционни проекти, които трябва да се обсъдят в проектодокументите, изготвяни в хода на процедурата. В Плановете за управление се определят режимите в конкретни зони, в зависимост от статуса на обекта на защита, в зависимост от състоянието на местообитанията и видовете. В това отношение просто се съблюдава законът. Той казва какво е възможно да се случва, какво не е възможно да се случва и ние ще следим за това. Включително международното законодателство и ангажименти на България ясно определят какво е възможно и какво не.

Въпрос: Значи всяко инвестиционно намерение - дали ще бъде за изграждане на лифтово съоръжение или хотелски комплекс, ще минава нужните по законодателството екооценки?

Отговор: Това е логиката на тези документи. Логиката на Плановете за управление е да се постигне добър екологичен статус. Той се прави на базата на оценката за състоянието, на базата на мерките, които трябва да се приемат за защита. В тези мерки, понякога, се включват ограничения, включват се забрани. Това, което трябва да определят Плановете за управление, е зоните, където са валидни ограниченията и забраните. Оттам нататък всяко инвестиционно намерение, преди всичко трябва да мине оценка дали е допустимо, съгласно определения режим в тази зона. Впоследствие трябва да мине процедура по екологична оценка, ОВОС, оценка за съвместимост по "Натура 2000". Законодателството дава достатъчно гаранции за това.

Въпрос: Запознавайки се с тези проектопланове, имате ли спокойствието, че природата ще бъде защитена?

Отговор: От страна на МОСВ категорично се гарантира прилагането на законодателството. Що се отнася до самия процес, той не може да бъде определен като спокоен. Фактът, че има толкова много дебати и напрежение, спорове, предизвикани от разработването на тези документи, означава, че има сериозен обществен интерес. Това, което ние можем да гарантираме е спазването на закона в целия процес, който е разписан в нормативната уредба.

Въпрос: Ще има ли средства и откъде ще дойдат те, за поставянето на очистителни съоръжения за комините и смяна на горивната база за битовите потребители?

Отговор: За дейностите, които ще бъдат финансирани по Оперативна програма "Околна среда" /ОПОС/, разполагаме с ресурс за подобряване на качеството на въздуха, доста ограничен спрямо нуждите. Това, което искаме е, чрез тази приоритетна ос в ОПОС, да дадем възможност за реализиране на проекти, които са пилотни, демонстрационни, иновативни и водят до по-големи резултати за намаляването на фините прахови частици и азотни оксиди във въздуха. Възможни са различни варианти, те зависят от решенията на общините. Въпросът е да полагаме всеобщи усилия за справяне с този проблем, който наистина е сериозен и е свързан с риска за човешкото здраве, което не трябва да се пренебрегва.

Въпрос: Какъв е заделеният ресурс за подпомагане на подобни дейности от общинските програми за подобряване на качеството на въздуха?

Отговор: Близо 120 млн. лева са за чистота на въздуха. По други оперативни програми също е допустимо да се финансират проекти, които допринасят за подобряването на състоянието на въздуха. Такива са проектите за интегрирани системи за градски транспорт в големите градове, проектът за метрото, националната програма за саниране, проектите по Оперативна програма "Региони в растеж", които са свързани с благоустрояване на градската среда и мерки за подобряване на зелените системи в градовете.

Въпрос: Преди дни затворихте една от инсталациите на "Монтюпе" в Русе, планирате ли затваряне и на други инсталации, така че да се облекчи местното население и да се подобри чистотата на въздуха? В Гълъбово също често се регистрира обгазяване и наднормено съдържание на серен диоксид във въздуха.

Отговор: Това не се прави по план, за жалост се случват ситуации, при които се допуска замърсяване на въздуха. Това, което правим обаче, е засилване на контрола. В Русе имаше поредица от проверки на инсталациите в индустриалната зона, регистрирани са несъответствия с комплексното разрешително, налагат се санкции, включително и принудителна административна мярка за ограничаване на производството в "Монтюпе".

В района на Гълъбово също има много строг контрол, наскоро имаше случай на достигане на алармения праг за съдържание на серен диоксид, при което бяха предприети незабавни действия от контролния орган с указания към всички ТЕЦ в региона да редуцират мощностите си. Осъществени са срещи с представители на дружествата, на Министерството на енергетиката и на НЕК. Целта е да се поддържа непрекъснат контакт и информация за климатичните условия в региона и мощностите да се съобразяват с тях в критичните дни.

Една от предприетите мерки от страна на РИОСВ-Стара Загора е откриването на работно място на територията на Гълъбово, с цел да се извършва контрол и непрекъснати проверки на инсталациите. МОСВ одобри преди около два месеца промяната в щатното разписание.

Предвижда се и инсталирането на допълнителни съоръжения за мониторинг, за да се следи непрекъснато състоянието и при нарушение, да се установяват конкретните източници на замърсяването. Ще сложим и инфрачервена камера, която да наблюдава ТЕЦ "Брикел", за да може да се следи какви са емисиите и да се установи кой е източникът на замърсяване в района.

Въпрос: Докъде стигнаха промените в Закона за управление на отпадъците, какво ще се промени, за да се достигнат заложените европейски цели за рециклиране?

Отговор: Законът е в процес на вътрешноведомствено съгласуване, след което предстои съгласуване със заинтересованите страни. Текстовете, които ще бъдат предложени, са свързани с усъвършенстване на нормативната уредба, привеждане в съответствие, във връзка с коментари, получени от ЕК, отстраняване на някои неясноти и непълноти в закона. Ще бъдат отразени и произнасяния на компетентни органи - например на Конституционния съд, който се произнесе за безвъзмездното предаване на черни и цветни метали. Ще бъдат отразени и коментари, получени от общините и бизнеса.

Въпрос: Трябва ли да се промени нещо в законодателството, така че да заработи вариантът за определяне на такса "смет" на база на реално изхвърлен отпадък, а не на квадратура?

Отговор: Този вариант е заложен в закона. Към Министерството на финансите има работна група, която трябва да мисли в тази посока. В закона е записано, че таксата за битови отпадъци трябва да се формира на базата на количество и ако няма възможност, да се използват други методи. Този елемент от закона дава възможности на общините. Това условие беше въведено и в Закона за местните данъци и такси и трябваше да се отрази в Бюджет 2015, но заради промените, тогава не се случи. Тъй като споровете са големи, още няма изчистена концепция.

/АМ/

Отзвук

Националният конкурс за зелени компании награди BTV Media Group за "Зелена медия"

Зелена медия

ОТЛИЧАВАТ НАЙ-ЗЕЛЕНИТЕ КОМПАНИИ - AGRO TV

agrotv1

b2b Media връчи Зеленото перо на Живко Константинов от Nova TV

ntv